Waarom enveloppen belangrijk zijn bij briefpapier
Enveloppen worden over het algemeen de verpakking genoemd van officiële brieven die gebruikt worden voor communicatie tussen organisaties. Als ook brievenpost naar particulieren. Terwijl briefhoofden als een belangrijk onderdeel van het briefpapier van een organisatie worden beschouwd, wordt het drukken van enveloppen of het maken van etiketten stickers meestal genegeerd. Dat enveloppen belangrijk zijn en hoe ze een cruciale rol kunnen spelen in bijna alle aspecten van je bedrijf, lees je in ons blogartikel.
Marketingstrategie: envelop bedrukt
Een envelop bedrukt zagen we vroeger veelvuldig. Traditioneel richtten bedrijven hun marketingstrategieën alleen op TV & radio advertenties of op het medium drukwerk zoals billboards, kranten, folders om hun producten te promoten. Na de opkomst van het consumentisme en een economische bloei waren er op de markt veel gelijksoortige producten voor de consument beschikbaar.
Dit leidde tot meer concurrentie, bedrijven moesten nu namelijk meer doen om de aandacht en voorkeur van de klanten te winnen. Branding werd noodzakelijk, er moesten goede geplande strategieën worden toegepast om een marktaandeel te veroveren. Hoewel logo’s, advertenties en andere gedrukte media nog steeds relevant waren, voegde de opkomst van het digitale tijdperk met zijn enorme reikwijdte een zeer vruchtbare weg toe aan de doelstellingen.
Te midden van dit alles zijn veel organisaties minder aandacht gaan besteden aan hun briefpapier. Zakelijk briefpapier bestaat uit briefhoofden, enveloppen, visitekaartjes, compliment cards die een bedrijf gebruikt om zichzelf te vertegenwoordigen. En tegelijk een stuk belangrijke informatie over te brengen. Briefpapier speelt een heel belangrijke rol in de externe of interne communicatie; maar het is niet het enige wat het kan doen. In feite kan briefpapier subtiel je hele merkimago beïnvloeden. En als alles goed gaat, zelfs versterken.
Terwijl organisaties wel enig belang hechten aan hun briefpapier en visitekaartjes, lijken ze de stadia van enveloppen bedrukken of etiketten maken in het hele proces volkomen te negeren. Enveloppen worden meestal gezien als dragers of omhulsels voor belangrijke documenten of brieven.
Trek de aandacht met een envelop ontwerp
Met een goed envelop ontwerp trek je de aandacht. Consumenten krijgen tegenwoordig elke dag een ton aan informatie te verwerken. Van hun TV schermen met het nieuws tot hun telefoons en urenlang scrollen op Facebook of andere sociale mediasites. We halen zelfs voortdurend nieuwe informatie uit onze gesprekken of het horen praten van andere mensen. Met dit spervuur aan informatie wordt een slordig bedrukte envelop meestal genegeerd door de ontvanger, omdat deze al zoveel aan het verwerken is.
Maar als het envelop ontwerp verleidelijk genoeg is, wekt het bij de ontvanger een gevoel van nieuwsgierigheid op. Als je envelop opvalt tussen de post, zal deze door zijn unieke ontwerp het eerst de aandacht van de lezer krijgen en uiteindelijk zijn voorkeur om als eerste te openen.
Mailing enveloppen voor doelgericht marketing
Mailing enveloppen zien we vandaag de dag nog altijd. Juist omdat een envelop tussen de post kan opvallen. Een mailing helpt organisaties bovendien hun doelgroepen effectief te bereiken en ervoor te zorgen dat hun boodschap op de juiste plek terechtkomt. De vraag of de boodschap door de klanten ontvangen en begrepen wordt, dat is iets lastiger. Maar hier komen enveloppen om de hoek kijken. Als je nieuwsgierigheid wilt wekken bij je ontvangers, maak dan gebruik van goede enveloppen. Deze kunnen bedrukt zijn met je logo, maar ook voorzien zijn van een prachtig adreslabel.
4 Reden voor gebruik van enveloppen met etiketten stickers
Je kan als bedrijf kiezen voor bedrukte enveloppen, maar als het telefoonnummer wijzigt of je gaat als bedrijf verhuizen, dan kloppen de gegevens niet meer. De oplossing is stijlvolle enveloppen met etiketten stickers te gebruiken. Voorzie de blanco enveloppen met mooi ontworpen stickerpapier. Eenvoudig kan je zelf de etiketten bedrukken met je logo, bedrijfsgegevens en natuurlijk de adresgegevens van de ontvanger. Wijzigen de gegevens of wil je de mailing aanpassen naar een ander ontwerp? Dan kan dat heel eenvoudig met de A4 stickervellen.
Waarom zijn enveloppen belangrijk om te gebruiken? We benadrukken een viertal punten die het belang van enveloppen aangeven en hoe ze een nieuwe dynamiek toevoegen aan je briefpapier.
#1 Enveloppen geven een professionele indruk
Elk briefpapier dat je naam en logo draagt, kan gebruikt worden als vertegenwoordiger van je bedrijf. Goed ontworpen briefpapier geeft een gevoel van legitimiteit af en laat je professioneler overkomen. Op dezelfde manier moeten ook enveloppen en etiketten stickers bij het briefpapier horen. Dit brengt namelijk samenhang in je hele briefpapier.
#2 Bewijs van officiële brief
Nu weten we allemaal dat briefhoofden een van de meest geprefereerde manieren van communicatie zijn in de bedrijfswereld. Ze worden gebruikt om belangrijke informatie van de ene entiteit naar de andere te sturen. Enveloppen worden gebruikt als dragers voor deze geschreven brieven en rapporten met informatie. En dit maakt enveloppen even belangrijk als het briefhoofd.
Stel je voor dat een simpele envelop zonder etiket een belangrijke brief draagt, dan kan deze zijn waarde verliezen. Bovendien kan het voorkomen dat de ontvanger niet veel aandacht aan de ontvangen post besteed en de envelop uiteindelijk niet opent. Als je enveloppen met etiketten stickers gebruikt, ziet de ontvanger gelijk van wie de brief afkomstig is. En belangrijker nog, de enveloppen met goed verzorgde adres stickers geven meerwaarde aan de inhoud die ze dragen.
#3 Branding met stijlvolle enveloppen
Er zijn meerdere elementen die een merknaam, product of dienst tot een merk maken. Van je logo’s tot je verpakkingen en zelfs de soort typografie die je gebruikt kan een heel belangrijke rol spelen bij het opbouwen van een merk. Het zijn elementen die uniek zijn en door de klant als een deel van je bedrijf herkenbaar zijn.
Samenhang is heel belangrijk bij het bouwen van een merk. Al je merkelementen moeten op elkaar afgestemd zijn en in alle aspecten eenzelfde gevoel uitstralen. Ook je briefpapier moet zo ontworpen zijn dat het een gelijksoortig gevoel uitstraalt om indruk te maken. Je enveloppen laten bedrukken met de esthetiek van je merkontwerp voegt een nieuw element toe aan je merkstrategie.
#4 Promotiemiddel
Niet veel organisaties besteden aandacht aan hun briefpapier, waaronder enveloppen drukken of enveloppen met adreslabels. Ze gebruiken eenvoudige saaie ontwerpen die maar een bepaald doel dienen, en dat is een boodschap overbrengen. Esthetisch ontworpen enveloppen kunnen ook als promotiemiddel gebruikt worden. Een cool en uniek tintje geven aan je briefpapier kan wonderen doen door je bij de klant op te laten vallen. Mooie enveloppen en adreslabels geven ook de aandacht van een organisatie voor detail weer, als ook de inzet voor de zaak.
Meer weten over soorten enveloppen?
Er zijn verschillende soorten enveloppen bij Easypack verkrijgbaar, die ten goede komen van je bedrijf en merk. Gebruik luchtkussen enveloppen om producten goed te beschermen tijdens het verzendproces. De binnenkant is namelijk voorzien van luchtkussenfolie. Kartonnen enveloppen zijn verkrijgbaar in diverse maten en bieden een uitstekende bescherming tegen het beschadigen van de inhoud. Ook te gebruiken als brievenbuspost bij PostNL. Voor webshops biedt Easypack Verpakkingen ook een groot assortiment paklijst enveloppen aan, als ook verpakkingsmateriaal ten behoeve van pakketpost.
Wil je meer weten over de typen enveloppen? Neem dan eens contact op met Easypack, de specialist in verpakkingsmaterialen. Bij Easypack Verpakkingen kan je de verschillende soorten enveloppen bestellen in de online winkel. Ook voor andere verpakkingsmaterialen kan je bij ons terecht, zoals verzenddozen, wikkelfolie, labels, stickervellen en zelfs foodsaver zakken. Houd verder ons Magazine Easypack in de gaten. Geregeld schrijven wij namelijk nieuwe blogs met nieuwtjes en informatie voor particulieren en bedrijven.