Optimalisatie van inpak materiaal
Bereik een hogere klanttevredenheid door het kiezen van het juiste inpak materiaal. Wat is het eerste waar je aan denkt bij verpakkingen? Functionaliteit? Uiterlijk? Goedkoop verpakkingsmateriaal?
Het lijkt misschien overdreven om dit te zeggen, maar het optimaliseren van je inpak materiaal kan echt een geweldige kans zijn voor je online winkel.
Als je de verpakking die je gebruikt om je producten op de markt te brengen eens goed onder de loep neemt, kan dat veel opleveren. Je kunt niet alleen kosten besparen, maar ook de betrokkenheid en tevredenheid van je klanten vergroten. De juiste verpakking zendt een boodschap uit, dus zorg ervoor dat je jouw klanten een goede geeft. We leggen je de voordelen uit van verpakkingsoptimalisatie.
Wat is optimalisatie van verpakkingsmateriaal?
In wezen is de optimalisatie van het verpakkingsmateriaal het proces van de keuzes die je maakt in het soort verzendmateriaal. Dit om de verpakking en verzending zo efficiënt mogelijk te maken. Daarbij wordt elk aspect van je inpak materiaal afzonderlijk onderzocht en worden manieren gevonden om die te verbeteren.
Het gaat ook om een holistische kijk op je verpakkingsoplossingen binnen de context van de distributieketen. Het algemene doel is om de hoeveelheid verpakkingsmaterialen te verminderen en tegelijkertijd de kwaliteit te behouden die nodig is om jouw producten veilig bij de klant af te leveren.
Of je nu een multinational bent die wereldwijd producten levert, of een kleine start-up die overweegt hoe je een bestelling op Shopify kunt vervullen, je kunt van dit proces profiteren.
Voordelen van verpakkingsmaterialen verbeteren
Maar al te vaak zien webshops verpakkingsmaterialen als een bijzaak. Als jij je richt op productontwikkeling of het genereren van verkoopleads, kan het gemakkelijk zijn om het belang over het hoofd te zien van de verzenddozen die je gebruikt om je product op de markt te brengen.
Het is echter zeer belangrijk om ook het verzendproces goed te doen. Het verbeteren, en dus optimaliseren, van verpakkingsmaterialen kan leiden tot een fenomenale verhoging van de ROI voor je bedrijf. En dan hebben we het niet alleen over kostenbesparing – hoewel dat een gegeven is. Elk modern bedrijf moet de klanttevredenheid goed in de gaten houden, en het heroverwegen van jouw verpakkingsoplossingen kan die tevredenheidsscores een nuttige impuls geven.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van het verbeteren van de verpakkingsmaterialen van jouw webshop?
#1 Kostenbesparing op verpakkingen
Het is zeker waar dat je veel kosten kunt besparen door goedkopere materialen te gebruiken. Het is echter belangrijk op te merken dat dit een foute besparing is. Het is van cruciaal belang om fouten in het verpakkingsontwerp te vermijden. Het laatste wat je nodig hebt, is dat je overstapt op het gebruik van dunnere kartonnen dozen om er vervolgens achter te komen dat je pakketten tijdens het transport beschadigd raken. De daaruit voortvloeiende toename van productschade, kan je op de lange termijn veel meer kosten. En dan niet alleen aan beschadigde producten, maar ook aan goodwill van de klant.
Wanneer je overweegt je kosten te verlagen, moet je dus nadenken over alle kosten in de toeleveringsketen die worden beïnvloed door je keuze in verpakkingen. In grote lijnen vallen deze in de volgende categorieën:
- Verpakkingsmaterialen: dozen, verpakkingstape, verzendzakken en meer.
- Arbeid: de uren die je spendeert aan het inpakken van dozen.
- Opslag: is het verpakkingsmateriaal ruimtebesparend in het magazijn?
- Verzending: kosten van de verzending.
- Verpakkingsafval: duurzame verpakkingsmaterialen.
.
Gelukkig kan het uitvoeren van een pakketoptimalisatie-audit geweldige mogelijkheden aan het licht brengen om al deze kosten tegelijk te verlagen.
De verzendkosten worden bijvoorbeeld vaak bepaald door de afmetingen en niet door het gewicht alleen. Dit betekent dat het vinden van manieren om de hoeveelheid inpak materiaal te verminderen – door bijvoorbeeld de hoeveelheid ruimte in je pakketten te verminderen – helpt om te besparen op de verzendkosten. Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid benodigde opslagruimte, waardoor je bespaart op magazijnkosten.
En natuurlijk zijn er de arbeidskosten. Geoptimaliseerde verpakkingsoplossingen verminderen de hoeveelheid tijd die het personeel moet besteden aan het inpakken van producten, zodat ze meer tijd overhouden voor belangrijkere taken. En laten we eerlijk zijn: welke verstandige werkgever wil geen manieren vinden om zijn werknemers niet over te laten werken?
#2 Duurzaamheid inpak materiaal
De veranderende houding van de consument in het afgelopen decennium heeft ertoe geleid dat geen enkel modern bedrijf het zich kan veroorloven duurzaamheid te negeren. Gelukkig sluit de aard van het optimalisatieproces van inpak materiaal perfect aan bij deze behoefte. Het is een uitgelezen kans om via milieubewustzijn te laten zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt (MVO).
Als je te weinig inpak materiaal gebruikt, loop je het risico dat producten beschadigd aankomen. Gebruik je echter te veel inpak materiaal, dan kunnen klanten gefrustreerd raken of vraagtekens zetten bij je inzet voor duurzaamheid. Denk maar eens terug aan al die keren dat je een klein product online besteld en deze in een veel te grote kartonnen doos arriveerde. Vervelend, toch? Je wilde alleen maar een spel speelkaarten en plotseling heb je 4 kilo karton om weg te gooien.
Er is een betere manier voor inpak materiaal. Tegenwoordig zijn er overal innovaties in duurzame verpakkingen, dus het vinden van de juiste balans hoeft geen probleem te zijn. Overweeg inpak materiaal gemaakt van houtpulp, zoals kraftpapier. Of composteerbare opties voor inpak materiaal, zoals groen celschuim of cellulose verpakkingen. Bij Easypack Verpakkingen kan je terecht voor duurzaam en gerecycled inpak materiaal.
#3 Klanttevredenheid vouw dozen en opvulmateriaal
Het eerste wat je klant ziet als je product wordt geleverd is de verpakking. Dit kan zijn de vouw dozen, het postdoosjes, de brievenbusdoos of de plastic verzendzak. De eerste indruk is cruciaal, dus zorg dat die goed is.
Het spreekt vanzelf dat de belangrijkste overweging is dat het product onbeschadigd aankomt bij de consument. Dit voorkomt retouren en de kosten van beschadigde producten.
Met het goede verpakkingsmateriaal, zoals vouw dozen en opvulmateriaal, komt het pakket heelhuids aan bij de klant. De verpakking waarin het product aankomt fungeert gelijk als merkambassadeur. Goed inpak materiaal is meer dan een verpakking, het is een manier om met behulp van design een persoonlijke band met je klant op te bouwen. Een uitstekende uitpakervaring kan je bedrijf waardevolle mond-tot-mond reclame opleveren. Waardoor de online verkopen verder stijgen.
Het scala aan opties dat nu beschikbaar is voor verpakkingsontwerp is immens. Easypack biedt verschillende soorten inpak materiaal en verpakkingsmaterialen aan. Zoals postdozen, Amerikaanse vouw dozen, brievenbus doosjes en bubbel enveloppen. Evenals opvulmateriaal zoals bubbelfolie, opvulpapier en opvulmateriaal van schuim.
Voor kleinere producten zijn luchtkussen enveloppen geschikt, waarin al de bescherming aanwezig is middels luchtkussenfolie. Versterk je merk door indruk te maken op je klant met het juiste verpakkingsmateriaal dat zich houdt aan milieuvriendelijke principes.
Inpak materiaal en verzenddozen bestellen
Wil je ook je verzendproces optimaliseren? Inpak materiaal en verzenddozen bestellen doe je eenvoudig online bij groothandel verpakkingsmateriaal Easypack. Wil je meer weten over ons inpak materiaal of andere typen verzenddozen? Neem dan contact op met Easypack, de specialist in verzenddozen en verpakkingsmaterialen.
Online winkels, van kleine tot grote webshops, zoeken naar manieren om hun aanbod iedere dag te verbeteren. Het optimaliseren van het inpak materiaal, van kartonnen dozen tot opvulmateriaal, is een geweldige manier om dit te doen. Kostenbesparend, verhoogt de klanttevredenheid en leidt tot goede reclame waardoor de verkoopcijfers een boost krijgen.
Wil je meer leuke nieuwtjes en informatie ontvangen over de verschillende soorten verpakkingsmaterialen en inpak materiaal? Zoals postdozen, verzendkokers kartonnen dozen, plastic verzendzakken of andere producten? Houd dan ons Magazine Easypack in de gaten. Geregeld schrijven wij nieuwe blogs met nieuwtjes en informatie voor particulieren en bedrijven. Lees bijvoorbeeld meer over de Winst verhogen met duurzame verpakkingsmaterialen.